10 grunner til at din bedrift må være på sosiale medier

For ikke så lenge siden var det enkelte som trodde at sosiale medier bare var en døgnflue. Noe kidsa holdt på med, og som bedrifter aldri ville dra nytte av. Men hva skjedde? Jo, skeptikerne tok sørgelig feil. I dag er vi rett og slett hekta på nyhetsoppdateringer og sosiale medier. Det facebookes, tweetes og intagrammes som aldri før. Bedrifter som gjør en god figur i sosiale medier, får en klar konkurransefordel. De som sitter på gjerdet, går glipp av store muligheter.

Vi er over tre milliarder på internett – og over to milliarder av oss har aktive profiler i sosiale medier. 81 % av den norske befolkningen er Facebook-brukere, og 86 % av brukerne er inne på Facebook daglig. I aldersgruppen 18 til 29 år har hele 95 % av menn og 97 % av kvinner Facebook-profil.

Populære sosiale plattformer er blitt markedsføringskjemper og gir virksomheter verdifulle data om kundene og en (for det meste) gratis måte å nå dem på.  Du deltar på deres arenaer, snakker med dem, lytter til dem, påvirker dem – og påvirkes av dem.

Juryen har talt: Det er ikke lenger valgfritt for bedriftene å være til stede på sosiale medier.

Hvis du lurer på hvordan din virksomhet kan dra nytte av sosiale medier, her har du svaret:

 

1. Du får et verdifullt innblikk i kundene

Sosiale medier gir en masse data om kundene dine, i «real time». Hver eneste dag genereres det 500 millioner tweets og 4,5 milliarder likes på Facebook. 95 millioner fotoer lastes opp på Instagram. Bak dette svimlende antallet ligger det et hav av informasjon om kundene – hvem de er, hva de liker, og hva de synes om merkevaren din.

Ved aktivt å bruke av sosiale medier daglig skaffer du deg relevante kundedata og bruker infoen til å gjøre smartere valg for virksomheten. Med Hootsuite Insights kan du for eksempel samle informasjon på tvers av alle dine sosmed-kanaler. Dette gjør at du kan se hva kundene til enhver tid synes, finne samtalene som pågår omkring merkevaren din, og kjøre rapporter i sanntid.

 

2. Du øker merkevaresynligheten og -lojaliteten

Når du er synlig til stede på sosiale medier, gjør du det lettere for kundene å finne deg og kommunisere med deg. Flere og flere bruker i dag sosiale medier i sin omgang med merkevarene. Og når du snakker med kundene på sosiale plattformer, styrker du både kundelojaliteten og merkevarelojaliteten. En studie gjort av The Social Habit om folks forventninger til merkevarer viser at 53 % av dem som følger merkevarer på sosiale medier, er mer lojal mot disse merkevarene. 42 % av de spurte forventet svar på henvendelser innen 1 time.

 

3. Du kjører målrettede annonser med resultater i sanntid

Annonser i sosiale medier er en rimelig måte å promotere virksomheten og formidle innhold på. Du får dessuten mulighet til å skreddersy annonsene, slik at du treffer riktig målgruppe. Hvis du for eksempel kjører en annonsekampanje på LinkedIn, kan du målrette etter sted, bedrift, yrkestittel, kjønn og alder – og listen bare fortsetter. Kjører du en annonse på Facebook, kan du målrette etter sted, demografi, interesser, adferdsmønstre og nettverk. Du kan spore og måle hvor bra annonsene yter, i sanntid.

 

4. Du generer leads som konverterer mer

Sosiale medier gir økt salg og kundelojalitet ved at du skaper gode kunderelasjoner og gir god service til rett tid. I studien Sales Best Practices Study, som forskningsinstituttet MHI Global kom med i 2015, sier noen av verdens største bedrifter at sosiale medier er den mest effektive plattformen for å finne frem til nye beslutningstagere og forretningsmuligheter. I rapporten State of Social Selling fra 2015 melder nesten 75 % av bedriftene som går aktivt inn for å selge på sosiale medier, at de øker salget innen 12 måneder.

 

5. Du gir kundene fine opplevelser

Det er mulig du ikke er til stede i sosiale medier, men kundene forventer at du er der. Mer enn 67 % av forbrukerne tyr nå til sosiale medier for å få kundeservice. De forventer å få svar raskt, og å få kundeveiledning døgnet rundt, alle dager i uka. Det holder ikke lenger å yte kundeservice mellom klokken 8 og 16 på hverdager. Kundene er alltid «på».

Bedriftene som klarer å levere på dette, er vinnerne. En studie gjort av Aberdeen Group viser at bedrifter som tar aktivt del i kundeservice på sosiale medier, får mye større avkastning per år (7,5 % vekst sammenlignet med fjoråret) kontra de som ikke gjør det (2,9 %).

 

6. Du får mer trafikk til nettsiden og bedre organisk rangering

En av de største fordelene med å ha bedriften din på sosiale medier, er at det gir deg økt trafikk inn til nettsiden. Ikke bare bidrar sosiale medier til at folk finner frem til nettstedet ditt, men jo flere delinger du får, desto høyere rangerer du i søkeresultatene. Hvis for eksempel alle som følger Hootsuite på Twitter, retweeter dette innlegget, vil det rangere høyere i SERP for varianter av «sosiale medier for bedrifter».

 

7. Du finner ut hva konkurrentene holder på med

Følger du med hva som skjer i sosiale medier, kan du få viktig informasjon om konkurrentene dine. Slike nøkkelopplysninger gjør at du kan ta strategiske valg for å få et forsprang på dem. For eksempel kan du lage søkestrømmer i Hootsuite for å holde oversikt over nøkkelord i bransjen og se hvordan konkurrentene dine omtales. Ut ifra disse søkeresultatene kan du tilby produktforbedringer, tjenester eller innhold som de kanskje misser.

 

8. Du deler innhold raskere og lettere

Før i tiden stod markedsførere overfor utfordringen med å sørge for at innholdet de lagde, nådde ut til kundene på kortest mulig tid. Men nå behøver du bare å dele det i merkevarens sosmed-kanaler, spesielt når det gjelder å dele innhold om virksomheten din eller for såkalt innholdskuratering.

 

9. Du kan målrette innhold med geotargeting

Geotargeting er et effektivt verktøy for å nå ut med budskapet ditt til en spesifikk målgruppe basert på geografisk plassering. Sosiale medier som Facebook og Twitter har verktøy som gjør at du kan kommunisere rett innhold til målgruppen. I Hootsuite kan du målrette Twitter-meldinger til følgere i bestemte land, eller sende meldinger fra bedriftssider på Facebook og LinkedIn til bestemte grupper basert på geografiske og demografiske parametere.

 

10. Du skaper kunderelasjoner

Sosiale medier handler ikke om å bombardere folk med bedriftens salgspitch – det er en toveiskanal som gir deg muligheten til å berike ditt forhold til kundene. Kontakten mellom merkevaren og kundene er blitt mer personlig. For eksempel gir sosiale medier turistselskaper anledning til å inngå i dialog med reisende, slik at de skaper relasjoner med kundene før, under og etter booking av reiser hos det aktuelle selskapet. Denne formen for samtale i sosiale medier mellom merkevarer og kunder får du ikke til med tradisjonell markedsføring.

Sosiale medier handler om effektiv og salgsfremmende kundedialog. De utgjør en skattkiste av muligheter for å skape vekst i bedriften. Når du bruker sosiale plattformer til å finne ut mer om kundene dine, involvere deg aktivt med målgruppen og øke rekkevidden av merkevaren, får du konvertering før du vet ordet av det.

Legg igjen en kommentar